Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledarna på Västerviks Gymnasium finns för dig som vill ha svar på frågor och/eller stöd i dina undringar kring pågående eller framtida studie- och yrkesval. I vårt arbete står du som elev i centrum. Det är dina önskemål och funderingar som är grunden för vår verksamhet.

Vi vill ge dig relevant och saklig information om valmöjligheter inom ditt gymnasieprogram, om studievägar/utbildningar, samt om yrken och arbetsmarknad. Vi hjälper dig att identifiera och sammanföra dina intressen, behov, resurser och mål för vägar mot vidare studie- och/eller yrkesliv.

Informationen och vägledningen får du successivt under dina tre år på gymnasiet för att på bästa sätt förbereda dig för kommande studie- och yrkesliv.

Bild som beskriver en SYVs arbetsväg. Min resa.

Bild från Leif Andergren

Vi är alla utbildade studie- och yrkesvägledare och följer de etiska riktlinjer som fastställts av Sveriges Vägledarförening:​

Alla människors lika värde.

​Individen i centrum​.

Vägledning bygger på vetenskaplig teori och metod samt på professionell erfarenhet​.

Såhär kan ett samtal med oss studie- och yrkesvägledare gå till.

Information om hur ett SYV samtal kan gå till. Välkommen, vad vill du prata om idag, hur är ditt läge idag.

Sidan senast granskad den 3 maj 2024